Els productes bio i els "quilòmetres alimentaris"


Tot i l'augment de la demanda de productes ecològics a Europa, la superfície agrícola dedicada al cultiu ecològic no creix al mateix ritme. Els productes ecològics exposats en les botigues de quasi tots els països de la UE són importats. Aquest fet es contradiu amb els principis de desenvolupament sostenible ja que, si be la importació i comercialització d'aquests productes fomenta la producció ecològica en molts països, l'impacte ambiental dels productes augmenta de manera considerable pels quilòmetres que han de recórrer per ser comercialitzats.

El debat sobre l'impacte ambiental dels quilòmetres que recorren els aliments ecològics va començar a Europa quan l'organització ecologista i major certificadora britànica Soil Association va estudiar la possibilitat de negar la certificació ecològica als productes que havien arribat amb transport aeri. Des de llavors, el concepte de "quilòmetres alimentaris" (food miles) ha anat guanyant importància entre els consumidors europeus, especialment en els països anglosaxons. La terminologia fa referència a la distància recorreguda per un aliment des del lloc on es produeix fins que arriba al consumidor. Els quilòmetres alimetnaris d'un producte expressen l'impacte ambiental d'aquest en grams o quilograms de CO2 generats pel transport aeri, marítim o per carretera. Aquest càlcul és relativament senzill quan es tracta de fruites i verdures i una mica més complicat en el cas dels productes elaborats.

El 1993 un laboratori alemany va fer un estudi en el que es demostrava que la producció d'un simple iogurt de maduixa portava 9.115 quilòmetres. En el càlcul es tenien en compte tots els operadors logístics implicats en la fabricació de l'envàs de plàstic, de la tapa d'alumini i de l'etiqueta de paper, de la llet, els ferments làctics, la confitura i la distribució.

Ja siguin ecològics o no, el transport de productes genera una important i sempre negativa petjada de carbó. Si s'analitzen les fruites i les verdues en funció dels "quilòmetres alimentaris", es pot comprovar de manera senzilla gravetat en termes ecològics que suposa la compra de qualsevol fruita de temporada que provingui de l'altra punta del món.

Per realitzar un càlcul aproximat dels "quilòmetres alimentaris" d'un producte és necessari saber que el tranport aeri emet entre 570 i 1.580 grams de CO2 per cada tonelada i quilòmetre, per 30 grams/tonetada/quilòmetre del transport ferroviari.

A Internet existeixen diversos portals que ofereixen eines de càlcul per esbrinar l'impacte ambiental d'un producte importat, com el portal britànic “Organic Linker”, que ofereix una senzilla calculadora de distància i una estimació de les emissions de CO2 per trajecte sense tenir en comtpe el pes individual dels productes avaluats. Coneixent la distància recorreguda per un aliment, el portal canadenc “Falls Brook Centre” permet esbrinar l'impacte ambiental del producte de manera precisa.

Si un consumidor conscient i responsable dedica un moment a l'anàlisi de l'estratègia comercial de les grans cadenes de distribució, l'abundant oferta de la qual inclou nombrosos productes ecològics, s'adonarà de la importància de realitzar una compra responsable basada en els productes de temporada i, sempre que sigui possible, locals.

És en aquest context on guanyen importància les cooperatives de consum. Aquest tipus de comerç de proximitat resulta ideal ja que fomenta l'agricultura local donant el suport als agricultors de la zona i redueix de manera considerable l'impacte ambiental de la cistella de la compra.

Per saber-ne més
Organic Linker
Falls Brook Centre
Slow Food

Font: M.Prieto/Vida Sana - .ecolopop.info// ladyverd.com

Subscriu-te al butlletí de jornal.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article