L'Agència Catalana del Consum sanciona un concurs de televisió emès per Antena 3 i Telecinco

Consum ja ha rebut diverses reclamacions contra programes de televisió que utilitzen el prefix 905 i SMS premium per concursar


Les sancions s’han imposat per exigir el pagament de serveis no contractats pels consumidors i incloure clàusules abusives en les bases dels concursos “Buenas Noches y Buena Suerte” d’Antena 3 i “Noche de Suerte de Telecinco, entre altres. La productora responsable, Portal Mix, haurà de pagar una sanció de 14.500 euros i retornar els 308€ cobrats en concepte de trucades que l’usuari no va fer a números de telèfon de tarificació especial (905). Un jutjat de Barcelona no admet el recurs presentat per l'empresa i es mantenen les sancions.

L'expedient sancionador té l’origen en la denúncia d’un veí de Cerdanyola del Vallès, tot i que l’ACC ha rebut diverses reclamacions contra aquesta i altres empreses proveïdores de concursos de televisió basades en l’ús de telèfons amb prefix 905 i SMS premium.

L’Agència Catalana del Consum (ACC) ha sancionat la productora de concursos de televisió, Portal Mix, SL, per cometre diverses infraccions en matèria de consum. Les multes, dues greus i una lleu, ascendeixen a 14.500€. A més, es dóna “l’accessòria de publicitat” a la sanció i la companyia haurà de retornar 308,37 euros a un dels usuaris afectats per les pràctiques abusives.

Una de les sancions s’ha imposat perquè la companyia exigia el pagament de serveis que no havien estat sol·licitats pels consumidors. L’empresa no ha pogut demostrar que s’hagin realitzat aquestes 213 trucades, amb segons de diferència, al servei premium 905.445.440 a nom de Portal Mix. La denúncia i l’expedient es referien a l’incompliment d’una de les bases del concurs “Buenas noches y Buena Suerte”, emès a Antena 3 TV.

El càrrec més elevat, amb una multa de 8.000€, és per incloure clàusules abusives en les bases dels concursos. Concretament, es tracta de “Noche de Suerte” i “Día de Suerte”, vistos en les emissions analògiques de Telecinco; “Telecinco, Dígame?”, en l'emissió digital de la mateixa cadena; i el ja esmentat “Buenas noches y Buena suerte”, d’Antena 3.

En aquestes bases Portal Mix es reserva el dret de retirar o canviar la promoció o oferir premis alternatius a discreció de l’empresa; i es limiten els drets dels consumidors a la intimitat i pròpia imatge, ja que la productora podrà fer ús del nom, imatge i comentaris de la persona guanyadora amb finalitats de màrketing, promoció o publicitat del concurs sense cap advertència al guanyador i sense cap tipus de remuneració.

Porta Mix S.L. va recórrer la sanció, però el Jutjat Contenciós Administratiu núm. 17 de Barcelona va dictar sentència en data 18 d’octubre de 2010 en la que inadmet el recurs i manté les multes esmentades.

L’ACC té oberts expedients sancionadors a altres empreses proveïdores de concursos de televisió amb diferents infraccions, però aquesta és la primera amb l’accessòria de publicitat i amb l’obligació del retorn del preu de les trucades. També ha gestionat diverses reclamacions a través de l’arbitratge de consum

Recomanacions

Els anomenats “Call tv” utilitzen sovint els números de tarificació especial (905) o els SMS premium com a via de participació en els seus jocs i concursos. El Fòrum d’entitats de persones usuàries de l’audiovisual, organisme depenent del Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) i on participa l’ACC, ha elaborat una sèrie de recomanacions adreçades als consumidors, per tal d’alertar-los sobre els abusos que moltes vegades es cometen a aquest tipus de programes.

Què cal fer abans d’enviar el missatge (SMS premium) o de fer una trucada
mitjançant un telèfon de tarifació especial (905... )?

1. No us precipiteu a l’hora de comprar o de contractar un servei: jocs, tons i politons, logotips, melodies, fons de pantalla, icones del mòbil, horòscops, acudits, esports, fotos, poemes o videotons, o participar en un concurs enviant un SMS des del telèfon mòbil o trucant a través dels 905, tot i que alguns programes de televisió i de ràdio us animin insistentment a fer-ho.

2. Cal que llegiu tota la informació i la lletra petita que trobeu en la publicitat d’aquests serveis i en les sobreimpressions que apareixen en pantalla durant l’emissió d’un programa determinat (preus, impostos i condicions generals), així com altres formes d’accés (internet, web...).

3. A banda de les precaucions anteriors, no envieu cap SMS premium ni truqueu als telèfons 905 sense fer aquestes comprovacions:

a. Quin és el preu real del missatge SMS premium i/o trucada, impostos
inclosos.
b. Si hi ha una quota mensual, depenent del tipus de servei que s’estigui
oferint (subscripció).
c. El nombre mínim de missatges SMS premium que cal per descarregar el
contingut o per accedir al servei.
d. El model de mòbil que es requereix per rebre el servei.
e. Si l’empresa prestadora del servei s’identifica clarament:
Nom de l’empresa i/o domicili
Adreça postal i/o electrònica
Telèfon d’atenció al client

4. Desconfieu d’un apartat de correus.

5. Cal evitar la participació no responsable en concursos i jocs mitjançant telèfons de tarifació especial, SMS o qualsevol altre sistema que comporti el pagament mitjançant la repercussió en la pròpia factura de telefonia, fixa o mòbil.

6. No truqueu fora dels horaris d’emissió dels programes.

7. Assegureu-vos del mecanisme per anul·lar el servei o sol·licitar la baixa de la
subscripció que heu sol·licitat.

Subscriu-te al butlletí de jornal.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article