Unió Europea: Un 60% de les compres a través d'Internet no es van materialitzar


El rebuig de comandes fetes pels consumidors de la UE que proven de comprar articles on-line en un altre Estat membre és un problema generalitzat. Així ho revela un nou informe de la Comissió Europea que s'ha publicat avui sobre el comerç electrònic transfronterer de béns de consum.

Per obtenir les dades de l'estudi es va realitzar un exercici independent de compres a travéss de l'anomenat sistema del "client misteriós" en el qual clients d'arreu de la UE van provar de comprar una llista dels cent productes més populars (entre els quals càmeres de fotos, CD, llibres i roba) a proveïdors transfronterers. En total, es van fer més d'11.000 comandes de prova. La investigació va demostrar que els consumidors no van poder materialitzar un 60% de les transaccions transfrontereres perquè el comerciant no expedia el producte als seus països o bé no oferia mitjans adients per als pagaments transfronterers.

Letònia, Bèlgica, Romania i Bulgària són els països on és més difícil per als consumidors fer compres transfrontereres. En el cas d'Espanya, el nombre de compres transfrontereres que no es van poder realitzar se situa al 45%. Però, a tots els països, excepte dos, les possibilitats de comprar a través de les fronteres són inferiors al 50%.

Els avantatges que perden els ciutadans amb aquesta situació també són molt clars. A més de la meitat dels Estats membres, els productes es podrien trobar un 10% més barats (despeses de transport incloses) en un lloc web d'un altre país. Alhora, i segons l'informe realitzat, el 50% dels productes buscats no es trobaven en webs estatals i només els oferia un comerciant d'un altre Estat membre.

A partir d'aquest informe, la Comissió ha adoptat una Comunicació que presenta un seguit de mesures a emprendre per reduir la complexitat de reglaments que actua com a element dissuasori perquè les empreses serveixin a consumidors d'altres Estats membres. A més, i amb l'objectiu de promoure la confiança en el comerç en línia, s'analitzaran els problemes relatius a la recopilació de dades comercials i la seva utilització per establir perfils del consumidor i oferir-li els seus productes.

La comissària de Protecció del Consumidor, Meglena Kuneva, ha declarat que "els resultats d'aquesta investigació són sorprenents: ara disposem de fets i dades que mostren en quina mesura els consumidors no es beneficien del mercat únic en el comerç electrònic. Els consumidors haurien d'estar només a un clic de ratolí del seu ordinador de trobar oportunitats més avantatjoses i una major gamma de productes al mercat europeu però, en realitat, es troben limitats en gran mesura per les seves fronteres estatals".

Per la seva banda, la comissària de Societat de la Informació i Mitjans de Comunicació, Viviane Reding, ha explicat que "No comptarem amb una economia digital real fins que eliminem totes les barreres a les transaccions en línia, també per als consumidors finals. Aquesta ha de ser la prioritat de totes les iniciatives polítiques de rellançament del projecte del mercat únic".

Subscriu-te al butlletí de jornal.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article