GamLab va néixer a la ciutat de Tarragona (Tarragonès) fa tres anys, quan tres pares que portaven els seus fills a la mateixa escola es van unir per generar un projecte comú. Amb diverses trajectòries professionals, però amb la mateixa voluntat de compromís amb l’ensenyament, van apostar per fer recerca, acompanyar-se del professorat i elaborar una eina curosament treballada i elaborada que engresqués l’alumnat a aprendre: les capses d’aprenentatge.
Les capses ja existien abans que esdevinguessin cooperativa, però ells les van saber professionalitzar. Es tracta d’un seguit d’activitats materials a partir dels quals l’alumnat, organitzat en grups de 3 o 4, responen els reptes que se’ls planteja. Un mètode d’ensenyament que neix de les escoles de Catalunya, que no s’utilitza enlloc més i que permet que alumnes de múltiples edats aprenguin passant “de la vivència a la consciència”, com exposa Oriol Montesó, un dels socis fundadors.
La cooperativa, que ara ja compta amb set persones treballant-hi, va aprofitar el coneixement generat en aquestes escoles per tal d’elaborar unes capses d’aprenentatge més elaborades. Així, en tres anys han generat capses sobre el cicle de l’aigua, les tradicions culturals, les dones referents de Reus, la Unió Europea, i múltiples temes més. N’hi ha per totes les edats a partir de l’educació primària, ja que “demanen lectoescriptura”.
“Nosaltres creem la idea i ho produïm”, afirmen. Comptant amb una àmplia xarxa de col·laboracions, per cadascuna de les capses que elaboren s’acompanyen de persones expertes en el tema. A més, hi incorporen il·lustracions, generen relats atractius i elaboren tota mena d’objectes que engresquin a aprendre. Dins d’una capsa, podem trobar objectes tan elaborats com un mapa inventat, una petita càmera de fotografia o un cotxe solar de joguina. Sempre hi incorporen algun gadget tecnològic per acabar d’implicar tothom. “Ara estem experimentant molt amb impressió 3D”, afegeixen.
Cadascuna de les capses s’acompanya de quaderns, que són individuals. Així, “no és només una cosa molt divertida, són capses d'aprenentatge i fem que aprenguin”.
La seva clientela habitual són les escoles i instituts, però també fan capses a demanda per institucions o fundacions que els ho demanen. Actualment, compten amb 300 escoles que tenen materials seus i que els utilitzen per més d’una classe i curs rere curs: “s'amortitzen molt”.
"El que més ens il·lusiona és que no hi ha hagut cap escola que no els hagi encantat”
I malgrat tot, econòmicament no sempre és fàcil mantenir un projecte com aquest. “Si no fos que ens agrada molt el que fem jo crec que ja hauríem dit prou, però el que més ens il·lusiona és que no hi ha hagut cap escola que no els hagi encantat”. “La veritat és que quan la gent ho veu triomfa molt i té molta potència”, reivindiquen.
La recerca, una aposta de la cooperativa
Per a cadascuna de les capses, dediquen una part important del seu temps a la recerca: “nosaltres ens empollem tot el que diuen els experts sobre com aprenen les persones” i “ho apliquem als nostres materials”. “El que és complicat és fer-ho simple, entenedor, motivador”, afegeixen.
D'acord amb aquesta investigació, les capses també tenen associat un mecanisme d’avaluació específic, que expliquen al professorat. “Nosaltres proposem un tipus d'avaluació que es basa en el feedback”. Segons GamLab, “avaluar no vol dir posar nota, es tracta d’ajudar l'alumne a ser conscient i a poder fer feedbacks i feedforwards, ensenyar com puc avançar per fer-ho millor”.
El contingut de tots els reptes també té una metodologia determinada: “es treballen molt les competències, una metodologia que moltes escoles que s'estan carregant el llibre de text convencional utilitzen”. Així, aporten continguts sobre “tot allò que no requereix aquest treball més sistemàtic, com la llengua i les matemàtiques, que aquí sí que es necessita encara”.
A banda de les capses, també elaboren altres materials, com per exemple escape-rooms o jocs de cartes.
Me parece muy buena la experiencia, porque se basa en premisas fundamentales en el proceso de aprendizaje y la aplicación de conceptos basados en la investigación, relativos a cómo aprender, competencias, evaluación de aprendizajes, entre otros. Es importante indagar resultados sobre el uso de las cajas de aprendizaje en el desempeño o el rendimiento de los alumnos. Tal vez han recopilado datos e información en este sentido. Felicitaciones!
Comenta aquest article
Informa sobre aquest comentari