Suport Mutu DANA: la resposta organitzada


L’impuls d’unes cinc persones ja organitzades ha creat una xarxa estructurada, consolidada i amb capacitat transformadora en poc més d’una setmana. De cinc, ràpidament han passat a quinze, de quinze, al doble, i així fins a sumar tota la gent organitzada que ha pogut respondre en una setmana 300 incidències causades per la gestió de la DANA al País Valencià.

La xarxa Suport Mutu DANA València ha comptat amb una recepta ja coneguda, però que és necessari subratllar: l’organització popular. La capacitat de cobertura de les afectacions, la mobilització de tantes persones “militants” -no “voluntàries”- o la connexió amb altres iniciatives no és casual. Al costat de cinc persones, moltes d’elles implicades a la Jove Muixeranga de València, s’han anat afegint entitats culturals, polítiques i socials i iniciatives de l’economia social i solidària: l'Assemblea Feminista, EntreBarris, el casal Terra, l'Olivereta, Regularización Ya, XEASPV i moltes més.

D’un dia per l’altre i amb voluntat de donar una resposta que sigui continuada en el temps i que comporti una manera diferent de gestionar la catàstrofe, les entitats s’han coordinat i s’han activat. No era qüestió de néixer, sinó d’activar-se i fer xarxa. Tot plegat en un context de desmantellament dels serveis d’emergència, que feia encara més evident la necessitat de donar resposta.

Segons una de les portaveus de Suport Mutu DANA València, Sílvia Cortés, la gestió de la Generalitat Valenciana els ha fet actuar amb rapidesa: “ens hauríem mobilitzat igualment des dels moviments socials, perquè al final som xarxes de suport que funcionem així, però la reacció tan immediata i que ens ha superat a nosaltres mateixos ha sigut perquè des del govern no s'ha fet absolutament res i quan s'ha fet, s'ha fet tard i a vegades malament”.

 

"La reacció tan immediata i que ens ha superat a nosaltres mateixos ha sigut perquè des del govern no s'ha fet absolutament res i quan s'ha fet, s'ha fet tard i a vegades malament”
 

Una comunitat política que ho sostingui

El que en un inici era un formulari, difós a través de Twitter i d’Instagram, ràpidament ha passat a ser una estructura més àmplia amb capacitat d’impulsar noves xarxes. Així, a través de Suport Mutu DANA, s’han anat organitzant també xarxes d’infermeria i medicina, de camions i furgonetes o d’habitatge, intentant en tot moment “teixir comunitat política, de poder popular”. De fet, per Cortés, aquesta és una diferència elemental respecte a altres iniciatives de voluntariat: “nosaltres et donem el telèfon de la cooperativa Rogle que t’atén i t’ajuda a escala individual, però això és un problema col·lectiu perquè igual que estàs tu darrere, hi ha deu casos més”.

A més, des de la xarxa, s’han intentat coordinar amb altres iniciatives que estan sorgint, però “coordinar-se de veres ha sigut complicat”. Per exemple, tenen la intenció d’elaborar un mapa comú d’incidències, que per ara no s’ha aconseguit. Malgrat tot, el que els és més complicat és el contacte amb la Generalitat Valenciana i l’Ajuntament de Valencià, a qui sol·liciten com a mínim l’obertura de poliesportius, però no obtenen resposta. “De l'administració tot ve tard”, denuncien.

El repte ara és sostenir la xarxa en el temps i fer una proposta sobre com s’ha de gestionar aquesta catàstrofe per evitar cometre errors del passat. “Això no és una qüestió d'una setmana o dos, sinó que va per a llarg; la catàstrofe i el que ha passat és per a repensar-ho, analitzar-ho i denunciar-ho, i a més seguir actuant, des de l’ajuda i des de la creació de poder popular, amb propostes polítiques més enllà, perquè si torna a passar això no ens pille com ara”, conclou Cortés. 

 

Subscriu-te al butlletí de jornal.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article